Je kan er tegenwoordig niet meer omheen; social media heeft een uiterst belangrijke rol in ons dagelijks leven ingenomen. De afgelopen twee jaar steeg het aantal internetgebruikers met maar liefst 11% en deed er zich eveneens een sterke toename voor in het aantal social media gebruikers. Maar wat is social media eigenlijk? Kort gezegd kan het gedefiniëerd worden als een verzamelbegrip voor online platformen waarvan de gebruikers, zonder tussenkomst van professionele redactie, de inhoud verzorgen. Het belangrijkste kenmerk hierbij is dat er dialoog en interactie tussen de gebruikers plaatsvindt. In dit artikel geven we graag wat meer uitleg over social media, de snelle evolutie dat het medium doormaakt en haar groeiende impact in onze maatschappij.

Een kijkje in de social media geschiedenis, onthult hoe jong dit medium eigenlijk is. Het is dan ook opmerkelijk hoe razendsnel het evolueert en hoe het een steeds belangrijkere rol inneemt in onze maatschappij . LinkedIn en Facebook zijn de oudste social media kanalen en werden ongeveer 13 jaar geleden gelanceerd. Kort daarna maakte Twitter haar online debuut. Hoewel de groei van deze kanalen de eerste twee jaren wat moeizamer vooruit gingen, duurde het niet lang voor het aantal gebruikers exponentieel begon toe te nemen. Pas vanaf 2008, werden de platformen massaal gebruikt en kon men spreken van een echte “ social media boom”.

De steeds populairder wordende Instagram en Pinterest, maken nog maar 7 jaar deel uit van het huidige digitale landschap. Hoewel de social media icons al meermaals veranderd zijn, blijven de gebruikers trouw aan de verschillende sociale kanalen, die de sociale omgang en van zaken voeren sterk beïnvloeden.

Bijna één derde van de wereldbevolking blijkt actief te zijn op social media. Facebook blijkt veruit het populairste medium. Op dit kanaal worden er per minuut, meer dan 4 miljoen “Likes” uitgedeeld en melden er zich dagelijks 1.23 miljard bezoekers aan.

Volgens de cijfers kent social media de grootste impact in Noord-Amerika, gevolgd door respectievelijk Zuid-Amerika, Oost Azië en West Europa. Het zou gaan om een mondiaal gemiddelde impact van ongeveer 31%.

Dat er zoveel gebruikers op het medium actief zijn, is ook de zakelijke wereld niet onopgemerkt gebleven. Er wordt dan ook best wat aandacht besteedt aan social media marketing. Volgens de voorspellingen, zal er in de VS 13 miljard dollar aan uitgegeven worden dit jaar en verwacht men deze cijfers de komende jaren nog fors te zien stijgen.

De bevolkingsgroep dat het meest vertrouwd is met de recentste social media trends, is hoogstwaarschijnlijk de tieners. Maar liefst 92% van de jongeren zegt dagelijks online te gaan en 71% daarvan blijkt actief op meerdere platformen. Men kan dus gerust zeggen dat deze groep uitstekend op de hoogte is van de courante gang van zaken op gebied van social media. Onderzoek wees uit dat tieners de platformen vooral recreatief gebruiken; om filmpjes te bekijken via YouTube, foto’s van zichzelf te delen en om met elkaar online te interageren.

Er wordt dan ook ontzettend veel informatie gedeeld. Als we kijken naar de cijfers van de drie belangrijkste kanalen om foto’s te delen, namelijk Snapchat, Facebook en Instagram, zien we dat er gemiddeld per seconde, een heuse 14.000 foto’s wereldwijd gedeeld worden.

Voor ondernemingen speelt het medium eerder een professionele rol. Zo kan een slim uitgedokterde social media strategie de rentabiliteit van een onderneming verhogen, de naamsbekendheid verbeteren en koopgedrag beïnvloeden. Het beïnvloeden van beslissingen over aankopen, gebeurt op verschillende manieren. Onder andere door extra productinformatie aan te bieden, de locatie van aankoop aan te geven, door berichtgeving van een uitverkoop, ect.

Verder gebruiken ondernemingen de sociale platformen om de interesses en het gedrag van de consument te onderzoeken en te voorspellen. Hierdoor beschikken ze over informatie zoals op welke dag van de week en welk uur van de dag een bericht geplaatst moet worden om het efficiëntst te zijn, welke de meeste begeerde vakantiebestemmingen zijn, welke merken de meeste fans hebben, welke kanalen de meeste rentabiliteit bieden, en zo meer. Opvallend is ook de scheiding der geslachten met betrekking tot het type sociaal platform. Vrouwen blijken bijvoorbeeld veel actiever op Instagram en Facebook terwijl mannen de meerderheid vormen op Youtube en LinkedIn. Voor bedrijven is de opkomst van social media en het gebruik ervan een enorme troef. Het is dus een essentieel deel van marketing geworden.

Gezien social media een vrij recent fenomeen is, is het nog niet helemaal duidelijk welke de korte en langetermijngevolgen op de huidige maatschappij zijn,. Hier en daar wordt de term “verslaving” al gebruikt. Zo meldt 18% van de ondervraagde smartphone gebruikers dat ze niet meer dan enkele uren kunnen doorstaan zonder hun newsfeed te bekijken. 28% van de iPhone gebruikers checkt Twitter nog vóór ze het bed uitkomen. Of men al kan spreken van een digitale epidemie is niet zeker, wat we wel weten is dat het gebruik en de toepassing van social media in stijgende lijn verloopt.

Naast de mogelijke negatieve kanten, zijn er ook heel wat voordelen aan social media:

Volgens recente data, zouden 73% van de bedrijven wel eens succesvol een kandidaat hebben aangenomen dankzij één van de sociale kanalen. Aangezien meer dan 80% van de baanzoekenden op Facebook zit, 40% op Twitter en 36% op LinkedIn, lijkt het wel logisch dat ondernemingen nieuwe werknemers via deze platformen rekruteren. Potentiële werknemers ouder dan 45 jaar, zijn te vinden op Facebook en LinkedIn. Jongere baanzoekenden daarentegen, gebruiken Twitter om hun professionele vaardigheden te betogen.

Verder wordt er via verschillende sociale platformen massaal de actualiteiten gevolgd. Hierin is ‘Reddit’ het meest gebruikte platform. Als we de statistieken mogen geloven, zijn de dagen van traditionele nieuwsbronnen zoals tv en radio geteld. Zo rapporteren 85% van de ondervraagden, Facebook en Twitter als hun voornaamste nieuwsbron. 68% van de millennials volgen de actualiteiten op Facebook terwijl 24% van de middelbare scholieren zijn nieuws uit Instagram berichten haalt.

Ben je benieuwd hoe social media ons persoonlijke- en bedrijfsleven nog meer beïnvloed? Bekijk dan deze interessante infographic met ‘115 feiten over social media die je nog niet wist.


Bron: Skilled.co