Social Media Cheat SheetFacebook

Facebook is met ruim 1 miljard gebruikers s’werelds grootste sociale netwerk. Gebruikers zijn zowel personen als bedrijven en kunnen op hun pagina teksten, foto’s, video’s en linkjes plaatsen en onderling delen. Toegang tot dit netwerk vindt tegenwoordig grotendeels plaats via mobiele apparaten (telefoons, tablets). Van elke gebruiker wordt door Facebook een uitgebreid profiel met gegevens en voorkeuren bijgehouden waardoor marketingcampagnes heel gericht en efficiënt kunnen worden opgezet.

Twitter

Twitter is een dienst waarmee korte berichten van maximaal 140 tekens (tweets) kunnen worden rondgestuurd. Foto’s en videos kunnen door middel van een link meegestuurd worden, maar deze limiet maakt het wat minder interessant voor echte campagnes. Het netwerk vormt echter een geweldige thermometer voor globale trends en een bedrijf kan er razendsnel mee communiceren met diens achterban.

Instagram

Instagram is sinds 2012 onderdeel van Facebook. Dit netwerk kan uitsluitend via mobiele apparaten benaderd worden om foto’s en korte filmpjes te plaatsen en te delen. Net als op Twitter kan door middel van hashtags je product sneller gevonden worden, waarbij Instagram geen limiet heeft op het aantal hashtags.

Pinterest

Pinterest is een digitaal prikbord waarop de gebruikers afbeeldingen van over het hele internet kunnen pinnen, deze naar thema kunnen organiseren in moodboards en kunnen delen met andere gebruikers. Hierdoor is het netwerk ook meer visueel en minder op tekst georiënteerd. Naar schatting 80% van die gebruikers zijn vrouwen.

Youtube

Wat Pinterest is voor afbeeldingen, is Youtube voor video’s. Gebruikers plaatsen en delen er hun korte of langere films en ook hier kunnen deze voorzien worden van labels. Door het toegenomen gebruik van de filmcamera op smartphones is het posten van video’s enorm toegenomen, maar het netwerk wordt ook intensief gebruikt door bedrijven die er reclames, product- en instructievideo’s neerzetten.