Instagram heeft een nieuwe app gelanceerd die het mogelijk maakt om langere video’s te uploaden. Met Instagram TV (IGTV) zal je video’s kunnen maken die tot één uur lang zijn. Het gaat daarmee duidelijk de concurrentie aan met YouTube, maar biedt de nieuwe app wel genoeg innovatie om YouTube van de troon te stoten?

Instagram-CEO Kevin Systrom kondigde de nieuwe app woensdagavond aan op een persconferentie. Op Instagram bleven video’s beperkt tot één minuut, maar in de nieuwe Instagram TV-app zal dat verlengd worden tot maar liefst een uur. Alles blijft wel op het mobiele gebruik georiënteerd: alle video’s zullen dus in portretmodus worden afgespeeld. Met de aankondiging werden zo geruchten die al een tijdje de ronde deden nu ook bevestigd.

Geen advertenties … voorlopig toch

Instagram TV wordt geen losstaande app. Instagramgebruikers zullen zo ook de langere video’s op hun oude app kunnen bekijken. Wie zelf geen langere video’s wil maken en ook geen zin heeft om die nieuwe app te downloaden, zal dus toch nog van de video’s van anderen kunnen genieten.

IGTV lost meteen ook een issue op waar veel over geklaagd wordt. Het voegt namelijk een zogenaamde scrub bar toe, waarbij je kan kiezen waar je de video begint. Op de oude Instagram is dat momenteel nog onmogelijk, waardoor je video’s helemaal opnieuw moet bekijken als je iets hebt gemist. Ook de al bestaande stickers en filters zullen in de nieuwe app worden opgenomen.

Er zullen geen gebruikers betaald worden door Instagram om video’s te maken en er zullen ook geen advertenties te zien zijn. Een leuke verandering, al lijkt dat slechts een tijdelijke regel. Om de app te lanceren, werkte Instagram samen met een aantal influencers, gaande van Kim Kardashian over Selena Gomez tot bekend Fortnite-streamer Ninja, om de nieuwe app meteen van video’s te voorzien.

De kroon van YouTube

Met IGTV doet Facebook, de eigenaar van Instagram, dus duidelijk een gooi naar de kroon van YouTube, dat op zijn beurt eigendom is van gigant Google. YouTube is veruit het belangrijkste sociale medium voor video en het is ook een van de grootste sociale media in het algemeen. Uit een recente studie van Pew Research bleek zelfs dat YouTube het populairste sociale medium is in de VS bij tieners.

Maar liefst 85 procent van de Amerikanen tussen 13 en 17 jaar gebruikt YouTube. Instagram, dat op de persconferentie trots aankondigde nu “een globale gemeenschap van één miljard mensen” te zijn geworden, staat daar op een tweede plaats met 72 procent. Snapchat staat nog net op het podium met 69 procent. Facebook zelf doet het enorm slecht: amper de helft van de 13- tot 17-jarigen in de VS zou Facebook gebruiken.

Innovatie

IGTV is dus het antwoord van Facebook op de stijgende populariteit van YouTube. De vraag is echter of de app genoeg innovatie biedt om YouTube naar de kroon te steken. Facebook heeft in het verleden al getoond dat het bedrijf van Marc Zuckerberg het niet erg vindt om wat werkt bij de concurrentie schaamteloos over te nemen. Maar daar zit ‘m hier misschien net het probleem. Niemand zit te wachten op een “verticale YouTube“. IGTV moet iets unieks bieden, wil iets kunnen doen aan de hegemonie van YouTube. En stickers en filters zullen dan niet genoeg zijn.

YouTube behoudt zeker de troef van flexibiliteit. Video’s verlengen van een minuut naar een uur is een goede verbetering voor Instagram, maar met video’s van maar liefst twaalf uur lang doet YouTube nog steeds beter. Ook de verplichte portretmodus zal een doorn in het oog zijn van vele videomakers. Als leuk extraatje kan IGTV dus zeker tellen, maar het valt af te wachten of het ook echt iets aan de immense populariteit van YouTube zal kunnen doen.

Waar downloaden?

De app is nu al te downloaden in de App Store en op Google Play. Aangezien de app nog maar net is opgestart, is het aanbod momenteel dus nog beperkt. Voorlopig blijft het bij de influencers die samenwerken met Instagram voor de lancering van de app, maar verwacht maar dat ook IGTV binnen de kortste keren wordt overstelpt met content.

Voor wie de nieuwe app niet wil downloaden maar enkel op de gewone Instagram-versie wil meevolgen, kan het nog even wachten zijn. Daarvoor moet je Instagram-app eerste geüpdatet worden. Dat gebeurt niet bij iedereen even snel. Weten of jouw app al geüpdatet is? Zoek in de Instagram-app bovenaan naar het IGTV-logo. Als je dat ziet staan, kan je al meteen meegenieten van de nieuwe IGTV-functie!

Bron